Skoteråkning

Skoteråkning inom SSF

Skalspassets Samfällighetsförening (SFF) vill verka för ett aktivt ordnat skoteråkande i anslutning till våra fastigheter.
Som ett led i det arbetet har styrelsen tagit fram följande regler. Skoteråkning är:

• Endast tillåten för medlemmar i Skalets IF och deras gäster.
  • Tillåten på egen tomt ut till befintliga leder som ansluter till skoterleden. 10 km/h är maximal hastighet på leder inom området.
  • Inte tillåten öster (mot Pers backen) om pistade skidvägen på Skalspasset.
  • Inte tillåten runt/vid de stora fastigheterna.
  • Endast tillåtet mellan klockan 07:00 till 22:00

Skalets IF sköter underhåll och sladdar förbindelseleden för skoter mellan Klockarfjället och Åleden. Skoterleden är enbart till för boende på Klockarfjället.
För att köra på förbindelseleden ska medlemsavgiften till Skalets IF vara betald. Är du inte medlem? Klicka på Bli medlem .
Som medlem får du även tillgång till Klockarfjällets längdskidspår.

Härjedalens kommun har beviljat tillstånd för skoteråkande inom vårt detaljplanerade område men om vi inte följer reglerna ovan kan vi bli av med tillståndet och då blir det totalförbud för skoteråkning!

Förbindelseled från Klockarfjället till Åleden:

Leden utgår ifrån Skogsvägen (Adolf Hallgrens väg) och går ner över väg 315 för att sedan ansluta till Åleden. Ledens början uppe vid Klockarfjället är markerad med en skylt. Man följer leden ner till väg 315 som man försiktigt korsar. OBS, leden går igenom områden med nyplanterad skog som man absolut inte får köra ut på, då förlorar vi markägartillståndet för leden!

Leden går sedan i sydvästlig riktning längs kraftgatan fram till skoterleden (Åleden) från Vemdalen mot Trumvallen. Man korsar Skalsbäcken två gånger där broar har anordnats.

Leden sladdas av föreningen Skalets IF.

Vi har diskuterat markering av leden men kom fram till att det är bättre att inte ha markering så att vi inte får in oönskad skotertrafik i området.

Förbindelseled från Skalspasset till Klyftvalls-stigen:

Högst upp i Skalspassområdet går det att ta sig ned genom skogen och komma ut på Klyftvalls-stigen. I de sista kurvorna på Skalspassvägen och Höga vägen så åker man ner genom skogen. Väl nere vid Klyftvalls-stigen finns det flera alternativ. Man kan ta höger och följa Klyftvalls-stigen upp på fjället vilket är ett snabbt sätt att komma upp på kalfjället eller ta vänster och följa gamla väg 315 fram till Åleden.

Förbindelseleden är bitvis relativt brant och vare sig sladdas eller underhålls, all åkning sker på egen risk!